Wat ik interessant vind zijn de studies achter het inrichten van winkels. Alles is zo gemarket dat wij als (kopende) klanten alleen maar meer kopen. Slim voor hen, maar niet goed voor onze portemonnee. Wanneer je er van bewust bent dat winkels dit doen, kun je er beter in worden dit af te slaan. Soms moet je er even van op de hoogte worden gesteld om dit door te hebben. Daar zijn wij voor;).
3 voorbeelden van onbewuste (positieve) gedragsbeïnvloeding:
- De gemeente Utrecht stimuleert medewerkers om vaker te staan en minder zittend te werken. Door ’s morgens alle zit-sta bureaus alvast in de sta-stand te zetten werkten mensen tijdens het experiment (en daarna) tot 7 keer vaker staand.
- Bedrijven die medewerkers langer laten wachten op de lift stimuleren medewerkers om vaker te trap te nemen. Iemand die slecht ter been is kan ondertussen gewoon langer wachten en alsnog de lift nemen.
- Supermarkten (op treinstations) die appel-partjes verkopen in plaats van hele appels merken dat de verkoop toeneemt. Meer mensen eten vaker fruit als je het ze makkelijker maakt.
Ook interessant;
Zelf aan de slag met nudges - Overtuigd van het nut? Dan kunt u er zelf mee aan de slag. Probeer het volgende eens:
- Leg ongezonde snacks uit het zicht, achterin de kast of op de bovenste plank. Plaats gezonde(re) snacks op ooghoogte, helemaal vooraan. Zo snackt u de volgende keer vanzelf gezonder.
- Zet een schaal met fruit op tafel, direct in het zicht als u binnenkomt. Of hang een foto van fruit op het prikbord, om er automatisch aan herinnerd te worden. Het is de makkelijkste manier om niet te vergeten voldoende fruit te eten.
Bekijk het volledige artikel op: Patrick Wessels: ‘Hoe beïnvloeden nudges uw gedrag? En waarom is dat niet erg?’ – MAX Vandaag
Maar bij (online) winkels is het om de bon hoger te maken en niet om je te helpen.
3 voorbeelden van onbewuste (negatieve) gedragsbeïnvloeding: